Online
1 Vizitator
Parteneri

Erupţia explozivă a vulcanului Eyjafjallajökull, în Islanda nu este prima şi nici cea mai violentă eruptie din istorie. Reușim să extragem din cronici ca fiind una dintre cele mai “distructive erupții vulcanice” din punct de vedere economic, pentru Europa şi nu numai. Prezenţa cenuşei vulcanice pe cer a avut drept consecinţă închiderea spaţiului aerian şi a majorităţii aeroporturilor de pe Vechiul Continent.

Dar din ce motiv norul vulcanic este aşa periculos pentru avioane?

Cenuşa care rămâne suspendată în aer nu este altceva decât rocă vulcanică, propulsată în sus de exploziile erupției, care răcindu-se se solidifică în minuscule particule. Când un avion treaversează cerul cu suficiente cantităţi de cenuşă, pot apărea probleme foarte grave, primul înainte de toate fiind blocarea motoarelor. Cauza este simplă: turbinele motorului lucrează la temperaturi aproape de 1500 °C.

O asemenea căldură este capabilă să dea  naştere din nou la cenuşa care se depune pe turbine, în acest fel împiedicând rotaţia.

Istoria recentă arată că zeci de zboruri au avut probleme legate de prezenţa cenuşei vulcanice în atmosferă. Cazul cel mai grav, dar din fericire fără consecinţe, s-a înregistrat pe 24 iunie 1982 în Indonezia. Vulcanul Galunggung a aruncat în aer un nor gros  de cenuşă, asemănător cu al vulcanului Eyjafjallajökull. Un Boeing 747 de la compania aeriană British Airways, a trecut printr-o zonă cu cenuşă foarte densă care a făcut ca brusc toate cele patru motoare ale avionului sa se blocheze. Avionul a pierdut  11.000 de metri de altitudine, înainte ca pilotul să reuşească să pună în funcțiune trei din cele patru motoare şi să efectueze o aterizarea de urgenţă la Jakarta.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
De ce un nor vulcanic poate perturba un întreg continent?, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


nine − = 1