Dacă în timpul zborului unui elicopter i s-ar bloca din întâmplare motorul din cauza unei defecţiuni, foarte probabil pilotul va reuşi să aterizeze fără consecinţe. Cum e posibil?
Rotorul elicopterului are importanta caracteristică de a se roti chiar şi cu motorul oprit. Pentru a face o comparaţie cu un automobil, roţile se pot mişca chiar şi cu motorul oprit, bineînteles dacă schimbătorul de viteză este în punctul neutru (scoasă din viteză). Când motorul unui elicopter se opreşte, elicopterul pierde altitudine, dar aerul care tranzitează prin elice, declanşează mecanismul de autorotaţie. Cu alte cuvinte, curenţii de aer duc la rotirea elicei şi această rotaţie generează portanța şi limitează viteza de cădere.
În faza care precede iminentul impact cu solul, pilotul intervenind asupra comenzii manuale a elicei , poate obtine o ulterioară creştere a portanței, care reduce viteza până la limitele normale de aterizare. Se poate spune că operaţiunea poate avea succes doar dacă elicopterul are măcar 100 de metri de altitudine în momentul defecțiunii.
Video cu un exercițiu de aterizare în autorotaţie.
De ce un elicopter nu se prăbuşeşte în cazul avariei motorului?,
Leave a Reply